vrijdag 28 april 2017

FAIR WEAR FRIDAY: FASHION REVOLUTION WEEK #whomademyclothes?




Het is alweer zover: Fashion Revolution Week.
Tijd om de vreselijke omstandigheden waarin (wegwerp)kleding wordt gemaakt nog eens in de verf te zetten.  Om mensen aan te zetten na te denken over hun consumptie en wat ze om het lijf hebben.
En dus tijd voor een Fair Wear Friday!

Vorig jaar vroeg ik CKS: who made my clothes?
Mijn hart maakte een sprongetje toen ik op de facebookpagina van Fair Wear Friday onlangs las dat CKS zich aangesloten heeft bij de Fair Wear Foundation.
Uiteraard komt dat niet door mij, maar toch:  je ziet wel, als steeds meer consumenten eisen dat hun kleding eerlijk gemaakt wordt, dan kan er wel degelijk iets veranderen.

Vandaag dragen we:

AARON:
- broek: tweedehands (CKS) via Zazoel.be
- t-shirt: JBC biokatoen  & fair
- trui: Mundo Melocoton, Made in Portugal
- regenlaarsjes: tweedehands via 2dehands.be
- sokken: LE BIG.  Ik heb geen idee hoe het zit met dit merk.  Maar ik kocht ze toch omdat de kleuren onweerstaanbaar waren.   Dus vroeg ik aan LE BIG: #whomademyclothes?



Ik kreeg snel antwoord: de sokken worden in Portugal gemaakt, met organic cotton en daarnaast zijn alle garens GOTS gecertificeerd.
Wat een goed nieuws zeg, ik kan ze dus blijven kopen :-).
Over de kleding (nog nooit gekocht) wisten ze me het volgende te vertellen:
"De productie van kleding & accessoires vindt voornamelijk plaats in China & India, waarbij Bangladesh is uitgesloten!
LE BIG is een kleine(re) onderneming en heeft helaas (nog) niet de capaciteit om bijvoorbeeld een speciaal MVO project op te starten.
Wel hebben wij een handleiding waar onze leveranciers aan dienen te voldoen, hierin is o.a. opgenomen
-          Kinderarbeid is uitgesloten
-          Respect voor omgeving van mens en natuur
-          Geen discriminatie van werkennemers
-          Onderaannemers zijn niet toegestaan
-          Etc etc.
Daarnaast is LE BIG ook meerdere malen per jaar op reis waarbij bovengenoemde punten altijd op de agenda staan!  Voor LE BIG is eerlijk zaken doen zeer belangrijk, aan het einde van de rit moeten wij onszelf eerlijk in de spiegel aan kunnen kijken."

Ja, kijk, er is altijd ruimte voor verbetering, maar ze zijn er duidelijk wel mee bezig, dat is mooi.

ANNABEL:
- kleedje: tweedehands (MANGO) van haar nichtje
- trui: Mundo Melocoton, was eerder ook al van haar broer
- sokken: happy socks (valt het op dat ik een zwak heb voor vrolijke sokken?)
- sandalen: Stones&Bones, waren eerder ook al van grote broer



MAMA:
- trui: Hypnosis uit Berlijn, via Goedvandoen, die na bijna-sluiting nu toch opnieuw start. Hoera!
- t-shirt: tweedehands (H&M) van mijn zus
- sokken van Qnoop via Supergoods
- rok: MANGO.
Ja, inderdaad, een niet-eerlijke en niet-eco rok.
Maar ik heb hem al 16 jaar.  Echt, ik overdrijf niet.  Het is bijna vintage uit mijn eigen kast.
Als tiener/prille student was ik nog niet bezig met eerlijke kleding en kocht dus regelmatig iets bij MANGO.  Dus @Mango #whomademyclothes?




Dit was lange tijd mijn lievelingsrok en nu nog élke lente is het de eerste rok-met-blote-benen die uit de kast komt.  Ik heb er dus al veel leuke dagen mee beleefd.
Er zitten al 2 gaatjes in (moeilijk te herstellen gezien de gaas-stof, maar ze vallen gelukkig niet op met de plooitjes die in de rok vallen).  De bovenzijde rafelt uit.  Maar ik denk dat ik hem blijf dragen tot ie helemaal uiteen valt.
Dan is mijn plan om hem helemaal te demonteren, hem als patroon te gebruiken en na te maken.
Tegen dan hoop ik daarvoor genoeg naaicapaciteiten te hebben.
Van een Fashion Love Story gesproken.

Create a Fashion Revolution ‘love story’.
No one can replace the beautiful jacket that your grandmother wore and gave to you.
Or that perfect little dress you found while travelling somewhere special.

Rather than buying new, we want people to fall back in love with their clothes, care for them for longer, and take a stand against fast fashion that ends up in landfill.
Share a story, or write a love letter about a piece of clothing that means a lot to you.


Hebben jullie ook zo'n fashion love story in de kast liggen?

PS: Alle linkjes zijn met liefde gemaakt, zonder enige sponsoring, gewoon omdat de duurzame merken en winkels wel wat support kunnen gebruiken.

PPS: Meer lezen kan je bij:
Geertruurzaam
Kim Buining
Tulsi Crafts
Villa Lisa
No butterfly









2 opmerkingen:

  1. Chapeau! Hier kan ik nog niet aan tippen! Vandaag kreeg ik een enquête van Decathlon ivm Fairtrade sportkleding. Ik ben benieuwd of dat resultaat gaat opleveren om hun gamma uit te breiden. Maar het is in ieder geval positief dat je de vraag naar eerlijke handel overal ziet opduiken. Het kan alleen maar beter worden...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb ook een zwak voor kleurrijke sokken! Voor de rest begin ik mij nog maar pas te verdiepen in duurzame kleding dus is er hier nog veel werk aan de winkel, vooral voor mezelf. De kindjes dragen al voornamelijk tweedehands.

    BeantwoordenVerwijderen