zondag 4 december 2016

MAAK EENS EEN SCHILDERIJ MET JE KLEUTER EN PEUTER






Er zijn zo van die rozige ideaalbeelden die je hebt, die niet blijken te kloppen met de realiteit.
Samen knutselen met de kindjes is er zo één van.
Daar keek ik erg naar uit.
Maar Aaron tekende en knutselde helemaal niet graag.
Deed het nooit langer dan 10 minuten.
Sinds dit schooljaar is dat veranderd.
En Annabel, die vind dat wel erg leuk.
Joepie!
Maar als we schilderen of stempelen, welja, dan verandert alles meestal gewoon in één grote brei.
Ik laat hen doen, wil hun eigen creativiteit en expressie laten botvieren.
Maar vraag me intussen af hoe die kleuterjuffen dat doen.
Dat ze thuiskomen met schilderwerkjes en tekeningen die werkelijk ergens op lijken.

Dus toen ik het idee opvatte om samen een schilderij te maken, dacht ik: ik moet ze hun gang laten gaan, binnen afgelijnde contouren.  Letterlijk.

Een stappenplan:

STAP 1
Koop een canvas of een plaat mdf, die je een grondlaag geeft in gesso.
Of, zoals in mijn geval: hergebruik een oud schilderij dat je ooit als student schilderde voor je ventje, maar waar je nooit echt tevreden over was, alleen wist hij al dat je ermee bezig was en wilde hij het toch hebben.  Een doorn in mijn oog hier in huis en ik mocht het niet wegdoen, maar nu heb ik dat toch maar mooi opgelost.

STAP 2
Kies een leuke kleur voor de grondlaag en schilder die zelf.

STAP 3
Bedenk wat je wil gaan schilderen en schilder maar 1 vorm/onderwerp per keer.
Ik plakte de vorm van een wolk af en bedekte al de rest van het schilderij met papier.
Laat de kinderen hun knutselschort aandoen en zet alleen witte verf op tafel.
Zorg wel een back-up plan en voorzie schilderpapier naast je schilderij, want dat gaat dan zo:
"Mama, ik wil een regenwolk schilderen, een donkerblauwe."
"Liefje, maar mama wil een witte wolk, de rest van het schilderij is donker (kon ie niet zien natuurlijk), dus de wolk moet in het wit."
"Maar mama, ik wil een regenwolk."
... (herhaal een paar keer)
"Weet je wat, je schildert eerst hier een witte wolk, en daarna mag je nog een donkerblauwe wolk schilderen op papier."



STAP 4
Laat drogen en vertel vooral niet wat het volgende deel gaat worden, nog voor je dit hebt voorbereid.
"Morgen mogen jullie dan de regen schilderen.
Uit de wolk gaan schuine straaltjes regenen,..."
"Maar ik wil niet schuin, ik wil dat rechtdoor naar beneden.
Als het regent, gaat dat toch recht naar beneden."
Terwijl hij dat denkbeeldig aftekent op het schilderij.
"Ja, liefje, maar niet altijd hé, als het waait, dan regent het wel schuin."
"Maar mama, ik ga eens voelen buiten."
- doet de voordeur open en steekt zijn hand uit -
"Het waait niet mama, de regen gaat naar beneden."
"Maar Aaron, het regent ook niet!
"Mama wil het graag schuin, omdat dat grafisch mooi is."
Papa moeit zich: "En mama is architect, dus mama weet wat mooi is."
"Ik weet ook wat mooi is."
Juist ja.
Gelukkig had ie er geen enkel probleem mee dat het sterretjes, blaadjes en plusjes zou regenen,
(respectievelijk het logo van Aaron, Annabel en onze trouw).

STAP 5
Voorbereiding van deel 2 dus.
Bedenk dat je het schilderij graag klaar hebt voor het wolkfeestje van de dochter, en dat de zoon inderdaad ook wel oog heeft voor schoonheid, dus respecteer in deze maar zijn artistieke keuze.
Bescherm het eerder geschilderde deel volledig met papier.
Maak stempels uit aardappelen.  Dat gaat supergemakkelijk.  Je kan snijden wat je wilt.
Vrij of met de hulp van koekjesvormpjes.
Knutselschortjes weer aan, haal diep adem en hoppa, stempelen maar.
Zorg wel weer voor back-up papier, want gegarandeerd wil zoonlief weer andere kleuren mengen.

STAP 6
Laat drogen.
Pak het uit.
Geniet.

STAP 7
Zoek een plaatsje om je werk te laten schitteren.
Dit staat nog op mijn to-do lijst eigenlijk.





4 opmerkingen:

  1. Haha net of je snel de lerarenopleiding kleuterschool hebt gevolgd... volgens mij is dit HET stappenplan! Wat ik me afvraag: waarom is er een gat in de wolk??? Maar ze hebben dat wel geweldig mooi gemaakt... wat nog het leukste is aan heel dit blogbericht : de discussie met Aaron...En hoe schattig is die Annabel! Dikke pluim aan de mama en de kindjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat gat zit er in, omdat het een schilderij was van een gitaar eerst.
      En nu is dat gat dan maar de zon die door de wolk komt schijnen hé. Misschien moet ik daar nog een gekleurde folie of zo achter steken; ik weet het nog niet goed.

      Verwijderen
  2. Haha, zo schattig! "Ik wil rechte regen...". Al een echte mening en al.

    BeantwoordenVerwijderen