dinsdag 11 juni 2013

ZERO PLASTIC WEEK

Dat is wat je noemt: een uitdaging!


Want hoe vreselijk ik het ook vind: als je boodschappen gaat doen in de supermarkt, dan is het onmogelijk om niet met een berg plastiek thuis te komen.
In de c*lr**t bijvoorbeeld, mogen ze dan wel geen zakken hebben bij de kassa, voor de rest heb je overal producten als koekjesdozen en pastadozen (op zich in karton) die per 2 of per 3 of per 4 samen in een pastiekje worden gehuld, omwille van hoeveelheidskorting.  Gek word ik daarvan.
Als ik thuiskom gaat al die plastiek meteen de vuilbak in.

Waarvoor is dat nu nodig?
Ze kunnen daar toch gewoon een papieren lint rond doen?
Of, nog beter, elektronisch verwerken?  Drie keer diezelfde barcode is korting?  Als dat met een extra-kortingkaart gaat, dan daarvoor toch ook?
Ze zouden nogal wat besparen daarmee!

Ik heb ook al een hele tijd deze tasjes om mijn groenten en fruit in te doen.
Dan bekijken ze je of je een alien bent.
En is er één betweter aan de kassa, die steeds het fruit eruit begint te halen.  En dan zeg ik: dat hoeft niet, je kan dat zo wegen in dat zakje.  En dan zegt hij: "Ja, maar dat weegt meer, en dan betaal je meer."
Diepe zucht.

Je denkt: dan gaan we naar de markt.  Maar daar smijten ze ook nog met plastic zakskes zeg!!  Niet te doen.  Je moet op voorhand je herbruikbare tas afgeven, of je hebt er één aan je been.
Plus, hoe graag ik ook nooit meer in de supermarkt zou hoeven te komen, als full-time werkende mama is dat voorlopig niet haalbaar.

Er is dus nog een lange weg af te leggen en ons huis is verre van plastic vrij.

Maar we zullen eens beginnen met die ene week.
Want het is dan symbolisch, zo'n week laat sowieso sporen na.
En lap, ik heb van het mooie weer genoten dit weekend, dus geen tijd gehad om vals te spelen en alvast wat dingen in huis te halen om de week door te komen...

Ik hou je eerlijk op de hoogte van hoe het lukt.
Tips zijn altijd welkom!

PS:  Oh, ja, en waarom doe ik mee?
Foto Gwen
Hmmm, heerlijk... plastic soup!
Ik dacht het niet, nee.






6 opmerkingen:

  1. Ik heb ook al eens meegedaan. Voor een week lukt dat (en dan nog), voor een gans jaar niet. Groenten en fruit haal ik bij een bioboerderij, daar zitten enkel de champignons in bakjes, maar verder geen plastic. Maar peulvruchten, noten, etc. etc. ... bijna alles uit de biowinkel/supermarkt zit in plastic verpakt. Koekjes koop ik al jaren niet meer, zeker als ze apart verpakt zijn, maar bon, dat is maar een klein verschil he. 't Is kak jong, die plastic! Maar toch: veel succes he! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat realiseer ik me ook, dat langer dan een week eigenlijk onmogelijk is.
      Maar het is altijd goed om er eens bij stil te staan hé.
      En om bepaalde dingen die ik al lang wil doen (zoals naar de bioboerderij gaan bijvoorbeeld, maar in mijn geval moet ik daar dan de zaterdag speciaal de auto voor nemen, dus dat vind ik geen oplossing) toch eens te proberen.
      Koeken lijken mij het moeilijkst inderdaad, want dat kan je niet kopen zonder plastiek. Maar dat koop je dus al jaren niet meer, amai, chapeau.
      Linzen en gedroogde kikkererwten heb ik in de delhaize gekocht in een kartonnen doos, wel met een klein plastiek kijkvenstertje -niet nodig, maar bon.
      En noten kan ik wel in de Marokkaanse winkel of op de markt kopen en zakjes meenemen.
      Ze zijn ook véél lekkerder dan in de supermarkt. Die van de wereldwinkel ook, maar ja, die zitten ook in plastiek verpakt.

      Verwijderen
  2. Ik heb van die frommelzakjes die je kan opbergen in een zakje, bijv in de vorm van een aardbei. Héél handig en soms flap ik 't er uit aan de kassa: deze is veel leuker en kan je hérgebruiken, goed hé. Misschien dat er dan iémand heel even nadenkt. Volgens sommigen is er toch niks aan te doen, is het toch al om zeep...
    Ik doe mijn inkopen in de L--L, en doe mijn fruit en groenten nooit in zakjes, ze wegen dat gewoon en huppetee, de kar in. Wel leuk dat er zo'n reactie is gekomen tegen een winkel die 'voorgepelde bananen' verkocht, plastic rond de banaan én dan nog een plastic bakje met een folie er rond, stel je voor... als er nu iéts goed verpakt is in de natuur, is het toch wel 'n banaan zeker!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb ook verschillende van die frommeltasjes, voor als ik ga winkelen (bij de bakker, wereldwinkel, hema,...).
    In elke tas die ik heb, zit er wel eentje. Zodat ik nooit van die plastieken zakjes nodig heb. Dat begint stilaan wel aanvaard te worden, heb ik de indruk.

    Voorgepelde bananen, daar had ik nog niet van gehoord! Hoe absurd.
    Wel grappig dat je erover begint, want ik ging er nog over schrijven: een banaan is inderdaad hét voorbeeld van een natuurlijke verpakking!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb vandaag eens op de hoeveelheid plastiek gelet! Bij de bakker : moeten we het in een zakje doen? Een plastieken? Neen dank U. :) En dan : spekjes in plastiek, aardbeien in plastieken bakje kerstomaatjes in plastieken bakje, pizza in doos maar extra in plastiek, flesjes cola (plastieken (sorry) voor Siebe op 't werk) nog eens extra per 6 in plastiek... Je wordt er niet goed van als je er op begint te letten...Ik ga vanaf nu extra opletten... dankjewel Liesbeth voor het mooie voorbeeld!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je wordt er inderdaad niet goed van als je erop begint te letten. Maar voor alles dat je hiervoor opsomt, heb ik ook niet echt een alternatief...
      Tenzij spek bij de slager gaan kopen (als er een slager is in de buurt, want die worden toch steeds zeldzamer) en cola in blikjes, maar dat kan je dan weer niet terug toe doen en dat is ook afval, zij het dan geen plastiek.

      Verwijderen