donderdag 8 december 2011

ONtROEREND GOED

Logischerwijs had ik in mijn eerste post de titel van mij blog wat uitgelegd.
Maar de tijd had me alweer ingehaald. Goed, dan doe ik het nu.

“Ik investeer in ontroerend goed.” zei mijn mama wel eens. Waarmee ze dan haar 2 dochters bedoelde. Inderdaad hadden we geen grote villa en een appartement aan zee of in Fiji. Wel een gezellig huis, waar iedereen graag kwam -en nog komt. Familie en vrienden zijn je grootste kapitaal.

Naast mensen, kan ik ook ontroerd worden door mooie 'dingen'. Ik kan oprecht ontzettend blij worden van een deurmat als deze, van een blozende framboos, een coconut chair, kleurrijk versierde cupcakes, fotografie, hangemaakte kindermutsjes, lampen van gereycleerde reclameborden, de universiteitsbibliotheek van Wiel Arets, de stem van Lieven Vandenhaute op de radio,... om maar wat te noemen.
Die 'dingen' wil ik hier graag verzamelen.


En verder bedenk ik net dat ontroerend goed ook een mooie definitie zou zijn voor architectuur.
(Architectuur is zo'n groot woord, precies, dat mensen er schrik van hebben. Goed voor Bilbao, maar niet voor mij.)
Architectuur is meer dan een hoop stenen bouwen. Maar het is geen extraatje, geen esthetisch sausje erover. Het is het creëren van een omgeving, waarin mensen graag en met plezier leven, werken, spelen, leren, zich geborgen voelen, feesten, ontmoeten, rusten,... Een omgeving waar we om geven.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten